Venäläiset käyttävät maailman eniten sosiaalista mediaa: keskiverto suomalainen käyttää kuukaudessa noin kaksi tuntia vähemmän sosiaalista mediaa kuin venäläinen. Jo 2009 VKontaktella (Venäjän ”Facebook”) tavoitti 45 % ihmisistä, jotka käyttävät Internetiä Venäjällä. Luku on huima, ja vanha, luoden samalla yrityksille erinomaisia mahdollisuuksia.
Facebookilla ei Idässä pitkälle pötkitä, vaikkakin suosio hiljalleen kasvaakin. VKontakten on kuin Facebook, mutta siinä on hyvin mielenkiintoisia piirteitä - järkyttävän huonojen tekijänoikeuslakien turvin VKontaktessa voi kuunnella musiikkia ja katsoa elokuvia, ilmaiseksi. Tarjonta on laaja, ja kasvaa kokoajan. Voi jopa Spotify:llä olla ongelmia kilpailla tämän kanssa, jos joskus Venäjälle päättävät jalkautua. Nykyisin VKontakteen ei voi liittyä ilman kutsua.
Sosiaalisessa mediassa ihmiset kertovat itsestään paljon, ehkä jopa liikaakin. Siksipä muun muassa oikein toteutettu mainostaminen sosiaalisessa mediassa on kustannustehokasta, koska kohdeyleisö on niin helppo löytää. Mutta totuus on, että hinnat menevät (ainakin Facebookin osalta) kohti koillista hurjaa vauhtia.