Hakukoneoptiomointi, tai lyhyemmin SEO (search engine optimization), tarkoittaa yksinkertaistettuna internetsivun hiomista ja linkittämistä. Tavoitteena on saada oma sivusto ilmestymään hakutuloksen kärkeen, kun valittuja sanoja haetaan. Tämä ei tarkoita mainospaikan ostamista (80 % ihmistä ei kiinnitä huomiota mainoksiin hakukoneissa), vaan sivuston ilmestymistä niin kutsuttuihin ”orgaanisiin” tuloksiin.
Hakukoneoptimointi on paras keino mainostaa, koska se ei itseasiassa ole mainostamista: ihminen on etsinyt tietoa ja ajautuu yrityksen sivuille. Positiivista on myös se, että klikkaukset tai näkijämäärät eivät maksa mitään, eli periaatteessa hakukoneoptimointi on ilmaista. Toki hakukoneoptimoiti vaatii työtunteja, ja kovasti kilpailuilla sanoilla erittäin paljon työtunteja.
Kyseessä ei ole mikään taikatemppu, hakukoneoptimointi vaatii omistautumista, alussa hieman myös sivun omistajaltakin, jos halutaan oikeasti hyviä tuloksia: etsitään yhdessä oikeat hakutermit, muokataan sivustoa ja lisätään aktiivisuutta Internetissä. Sosiaalisen median merkitys hakukoneoptimoinnissa on kasvanut (ja kasvaa) jyrjästi. Hyvät tulokset vaativat siis aktiiviisuutta.